Togsituasjonen på Nordlandsbanen
Her finner du informasjon om togmateriellet på Nordlandsbanen. Saken oppdateres fortløpende.
Togene på Nordlandsbanen er gamle og skulle ideelt sett vært faset ut. Dette var vurderingen allerede før den tragiske ulykken skjedde på Nordlandsbanen i oktober i fjor.
Norske tog har bestilt nye fjerntog som skal erstatte lokomotivene og vognene på alle fjerntogstrekningene i Norge, men det tar dessverre fem år før disse leveres på Nordlandsbanen.
- Vi deler utålmodigheten etter å få på plass nye tog på denne strekningen. Vi forsøker nå å finne en midlertidig løsning for togmateriell på Nordlandsbanen frem til de nye fjerntogene er på plass, sier materielldirektør i Norske tog, Kjell Arthur Abrahamsen.
Nordlandsbanen, sammen med Rørosbanen og Raumabanen, skiller seg fra resten av de norske togstrekningene ved at de ikke er elektrifisert. Derfor brukes det i dag diesellokomotiv, i motsetning til de fleste strekningene i Sør-Norge hvor man bruker elektriske tog. Det gjør at vi ikke kan flytte noen av togene som brukes i Sør-Norge over til Nordlandsbanen. Samtidig er alle Norske togs fire diesellokomotiv allerede leid ut til SJ.
Forsøker å leie nye lokomotiv
Dersom vi skal få flere lokomotiv til Nordlandsbanen, må de derfor leies. Norske tog har to ganger tidligere forsøkt å leie flere lokomotiv som kan brukes på Nordlandsbanen, uten å få napp. Nå prøver vi igjen.
I desember sendte Norske tog ut en forespørsel i markedet om leie av lokomotiv, og fikk inn flere søknader. Leverandørene som søkte er nå invitert til å legge inn tilbud, med frist til 27. januar.
- Vi er spente på å se hvilke tilbud som kommer, og håper vi finner en løsning som raskt kan forbedre situasjonen på Nordlandsbanen, sier materielldirektør i Norske tog, Kjell Arthur Abrahamsen.
Etter tilbudsfristen vil Norske tog evaluere tilbudene som har kommet og velge en leverandør. Vi vet ikke hvor raskt nye lokomotiv kan være på plass før vi har fått inn og vurdert alle tilbudene.
Tett samarbeid med SJ
Vi har stor forståelse for at den tragiske togavsporingen gjør driften mer utfordrende for SJ i en periode, og har tett dialog med dem om hvordan situasjonen best kan håndteres. Vi jobber samtidig for å opprettholde driften av dagens tog frem til de nye togene er på plass. Det gjøres igjennom regelmessig og omfattende vedlikehold.
- Vi vil fortsette vårt nære samarbeid med SJ for å finne midlertidige løsninger som kan sikre et best mulig togtilbud i nord, sier materielldirektør i Norske tog, Kjell Arthur Abrahamsen.