Del:
Aktuelt |

Samferdselsministeren avduket nye hybridtog i Trondheim

Trønderbanen fikk denne uken nye tog, som kan kjøre på både diesel og strøm.

Del:
Foto: Cecilie Gilhuus Jørve / SJ Norge.


Togene skal brukes på Trønderbanen og erstatte de gamle dieseltogene av Type 92, som er mer enn 30 år gamle. Togene kjører som elektriske tog på strekninger med strøm, og på diesel på strekninger uten.

- Dette er bra for klimaet og gir bedre komfort for de reisende. I tillegg blir det plass til nesten dobbelt så mange passasjerer. Å reise med tog i Trøndelag vil nå bli en helt ny opplevelse, forteller Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog.

Utslippsfritt på sikt

Det er fortsatt en del togstrekninger i Norge som ikke er elektrifisert, og for disse strekningene er hybridtog det første viktige skrittet på vei mot nullutslipp. De nye togene vil bidra til å redusere CO2-utslipp per passasjer med opptil 30 prosent.

- Etter hvert som strekningene blir elektrifisert, kan togene i stadig større grad kjøres elektrisk. Med tiden kan togene bygges om til ren elektrisk drift eller batteridrift. Det vil redusere utslippene til null, som selvsagt er målet på sikt, forklarer Risan.

Tett samarbeid i 15 år

Det er den sveitsiske togprodusenten Stadler som har levert hybridtogene. Kontrakten togene kjøpes under ble inngått i 2008, og Norske tog overtok denne da selskapet ble etablert.

- Samarbeidet har vært tett i alle år. Stadler har levert alt som forventet, på tid og budsjett. Togene er godt likt av passasjerer, personalet og operatørene, sier Risan.

Til sammen vil Stadler ha levert 150 FLIRT-tog til Norge i løpet av 2022.

Foto: Halvard Hovtun / SJ Norge.