Et utfordrende år for togtrafikken – slik jobber Norske tog for forbedring
Nye tog og bedre vedlikehold er viktig for å sikre en mer stabil togtrafikk i fremtiden.
I løpet av det siste året har utfordringer med togmateriellet vært betydelige, og det har ført til frustrasjon blant reisende. Administrerende direktør i Norske tog, Øystein Risan, beskriver det som et “annus horibilis” for alle som jobber med tog og brenner for å gi togkundene en god opplevelse.
-Når vi går inn i detaljene er det mange som har sin del av ansvaret, men hvem som eier hvilken del av problemet er ikke så viktig for de reisende – for de skal det bare fungere. Alle i jernbanefamilien må strekke seg lengre for å sørge for at vi aldri får et så dårlig år igjen, sier Risan.
Vedlikeholdsetterslep
Det er i dag etterslep på både vedlikeholdet og fornyelsen av togmateriell. Det daglige vedlikeholdet på togene er det operatørene som har ansvar for. Norske tog støtter dem i dette arbeidet.
-Alle Norske togs tog er leid ut, så det finnes ikke mer tilgjengelig materiell når tog må tas ut av drift for nødvendig vedlikehold og installering av nødvendig ny teknologi. Vårt viktigste bidrag er derfor å kjøpe nye tog og fornye togparken, sier Risan.
Som eier av togsettene forvalter Norske tog verdier for mange milliarder kroner på vegne av samfunnet, og har ansvar at togene blir tatt godt vare på gjennom hele levetiden. Derfor tar Norske tog i dag ansvar for de store og kostbare ombyggingene på togsettene som en ikke kan forvente at en leietaker vil bekoste, som installering av ombordutstyr for ERTMS (European Railway Traffic Management System). I tillegg jobber Norske tog nå med å innføre tilstandsbasert vedlikehold på Flirt togsettene sammen med Vy og produsenten Stadler.
-Vår langsiktige ambisjon er å bidra til å halvere innstillinger og forsinkelser på grunn av feil på togsettene. Som eier ønsker vi ikke bare det vedlikeholdet som må gjøres, men også at det som bør gjøres, faktisk gjennomføres. Aller helst at også det som kan gjøres for å gjøre togene enda bedre blir gjort, men her er nok insentivene sterkest hos oss som eier, sier Risan.
Nye tog vil hjelpe situasjonen
Utfordringene er størst med det eldste togmateriellet, så jo mer som fornyes, jo mer av utfordringene løses. I dag er det også et etterslep på fornyelse av togparken, men nye tog er nå bestilt.
-Det er lett å se i bakspeilet at det burde vært kjøpt flere tog tidligere. Som det er nå har vi for få og for gamle tog. Heldigvis har vi nå inngått kontrakter for levering av både nye lokaltog og nye fjerntog som gjør at den store fornyelsen av togparken som startet i 2012 kan fortsette, sier Risan.
De første nye lokaltogene kommer til Norge til neste år for uttesting. De må testes grundig før de settes i drift fra 2026. Kontraktene som er inngått kan brukes for å skaffe enda flere nye tog etter hvert, hvis politikerne ønsker det.