Togsituasjonen på Nordlandsbanen
Her finner du informasjon om togmateriellet på Nordlandsbanen. Saken oppdateres fortløpende.
Saken ble oppdatert 27. januar.
Togene på Nordlandsbanen er gamle og skulle ideelt sett vært faset ut. Dette var vurderingen allerede før den tragiske ulykken skjedde på Nordlandsbanen i oktober i fjor.
Norske tog har bestilt nye fjerntog som skal erstatte lokomotivene og vognene på alle fjerntogstrekningene i Norge, men det tar dessverre fem år før disse leveres på Nordlandsbanen.
- Vi deler utålmodigheten etter å få på plass nye tog på denne strekningen. Vi forsøker nå å finne en midlertidig løsning for togmateriell på Nordlandsbanen frem til de nye fjerntogene er på plass, sier materielldirektør i Norske tog, Kjell Arthur Abrahamsen.
Nordlandsbanen, sammen med Rørosbanen og Raumabanen, skiller seg fra resten av de norske togstrekningene ved at de ikke er elektrifisert. Derfor brukes det i dag diesellokomotiv, i motsetning til de fleste strekningene i Sør-Norge hvor man bruker elektriske tog. Det gjør at vi ikke kan flytte noen av togene som brukes i Sør-Norge over til Nordlandsbanen. Samtidig er alle Norske togs fire diesellokomotiv allerede leid ut til SJ.
Forsøker å leie nye lokomotiv
Dersom vi skal få flere lokomotiv til Nordlandsbanen, må de derfor leies. Norske tog har to ganger tidligere forsøkt å leie flere lokomotiv som kan brukes på Nordlandsbanen, uten å få napp. Nå prøver vi igjen.
Norske tog sendte i desember ut en forespørsel i markedet om leie av inntil seks nye lokomotiver til Nordlandsbanen. I starten av januar var det en søknadsfrist for kvalifikasjon til anbudsrunden, som handlet om at aktører med lokomotiver til utleie tok kontakt for å prekvalifisere til å levere tilbud. Den 27. januar gikk tilbudsfristen ut, der leverandørene måtte levere konkrete tilbud til Norske tog.
- Vi er glade for å kunne bekrefte at vi har mottatt tilbud om å leie lokomotiv til Nordlandsbanen og håper å finne en løsning som raskt vil bedre situasjonen, sier materielldirektør i Norske tog, Kjell Arthur Abrahamsen.
Norske tog vurderer nå tilbudene som har kommet. Hvor fort nye lokomotiv kan være på plass på Nordlandsbanen, vet man ikke før tilbudene er vurdert.
- Av konkurransehensyn kan vi dessverre ikke kommentere antall tilbud eller hvem som har gitt dem. Vi kommer tilbake til dette så snart vi har fattet en endelig beslutning. Vi jobber så raskt vi kan for å få til en avklaring, og har som ambisjon å kunne inngå en kontrakt i løpet av en-to måneder, sier Kjell Arthur Abrahamsen.
I utgangspunktet er dette en konkret og enkel anskaffelse, men det er viktig at Norske tog vurderer den tekniske tilstanden til lokomotivene grundig.
- Vi er nødt til å sikre oss at materiellet vi leier inn tilfredsstiller de strenge driftsmessige kravene som stilles for materiell på jernbanen. Det er også mulig at det må foretas ombygginger av lokomotivene for å tilfredsstille kravene, sier Kjell Arthur Abrahamsen.
Tett samarbeid med SJ
Vi har stor forståelse for at den tragiske togavsporingen gjør driften mer utfordrende for SJ i en periode, og har tett dialog med dem om hvordan situasjonen best kan håndteres. Vi jobber samtidig for å opprettholde driften av dagens tog frem til de nye togene er på plass. Det gjøres igjennom regelmessig og omfattende vedlikehold.
- Vi vil fortsette vårt nære samarbeid med SJ for å finne midlertidige løsninger som kan sikre et best mulig togtilbud i nord, Kjell Arthur Abrahamsen.