Del:
Aktuelt |

Togsituasjonen på Nordlandsbanen

Her finner du informasjon om togmateriellet på Nordlandsbanen. Saken oppdateres fortløpende.

Del:

Saken ble oppdatert 24. februar.

Togene på Nordlandsbanen er gamle og skulle ideelt sett vært faset ut. Dette var vurderingen allerede før den tragiske ulykken skjedde på Nordlandsbanen i oktober i fjor. Norske tog har bestilt nye fjerntog som skal erstatte lokomotivene og vognene på alle fjerntogstrekningene i Norge, men det tar dessverre fem år før disse leveres på Nordlandsbanen.

  • Vi deler utålmodigheten etter å få på plass nye tog på denne strekningen. Vi forsøker nå å finne en midlertidig løsning for togmateriell på Nordlandsbanen frem til de nye fjerntogene er på plass, sier administrerende direktør i Norske tog, Øystein Risan.

Lokomotivene som går på Nordlandsbanen, Di4, er gamle og skulle ideelt sett vært faset ut. Et Di4-lokomotiv vil være ferdig fra revisjon og ERTMS-ombygging i februar 2025, da vil det være tre lokomotiv som kan benyttes daglig på Nordlandsbanen.

Nordlandsbanen, sammen med Rørosbanen og Raumabanen, skiller seg fra resten av de norske togstrekningene ved at de ikke er elektrifisert. Derfor brukes det i dag diesellokomotiv, i motsetning til de fleste strekningene i Sør-Norge hvor man bruker elektriske tog. Det gjør at vi ikke kan flytte noen av togene som brukes i Sør-Norge over til Nordlandsbanen. Samtidig er alle Norske togs fire diesellokomotiv allerede leid ut til SJ.

Avsluttet konkurranse om leie av lokomotiv

Dersom vi skal få flere lokomotiv til Nordlandsbanen, må de derfor leies. Norske tog har to ganger tidligere forsøkt å leie flere lokomotiv som kan brukes på Nordlandsbanen, uten å få napp. I desember sendte Norske tog ut en tredje forespørsel i markedet om leie av nye lokomotiv til Nordlandsbanen. Søknadsfristen for kvalifikasjoner til anbudsrunden var i januar, og den 27. januar gikk fristen for å gi tilbud ut. Ett tilbud kom inn og dette er grundig vurdert.

  • Det er svært skuffende og beklagelig at vi har måttet konkludere med at lokomotivene som ble tilbudt ikke er klare til trafikk i Norge med eksisterende vogner, som var kravet i forespørselen. Lokomotivene er eldre enn dagens Di4-lokomotiv som trafikkerer Nordlandsbanen. Vi har derfor konkludert på å takke nei til dette tilbudet og vi har avlyst konkurransen. Men arbeidet med å skaffe lokomotiv fortsetter, sier administrerende direktør i Norske tog, Øystein Risan.

Veien videre

  • Vi har ikke gitt opp håpet om å finne en løsning for å bedre materiellsituasjonen på Nordlandsbanen frem til de nye fjerntogene er på plass. Vi gjør alt vi kan for å finne en løsning, og har ansatte som jobber fulltid med dette. Dersom det finnes lokomotiv vi kan leie, skal vi finne dem, sier Øystein Risan.

Norske tog snur absolutt alle steiner og har kontaktet alle selskap i Europa som kan tenkes å ha diesellokomotiv som kan benyttes. Dette er noen av grepene som er tatt:

    • Vi har forespurt alle de største utleieselskapene for jernbanekjøretøy om de har ledige diesellokomotiv.
    • Vi har forespurt norske og tyske godsselskap om de har lokomotiv som kan bygges om til persontrafikk.
    • Leverandøren som ble avvist i den siste konkurransen fordi dette ikke var lok som kunne settes direkte i trafikk, skal levere et nytt tilbud for å forsøke å inkludere de nødvendige kravene til lokomotiv for bruk i persontrafikk.
  • Vi kommer til å gjøre alt som er mulig for å skaffe lokomotiver, og statsråden har sagt at det ikke står på pengene, så jeg har et håp om at dette skal løses, sier Øystein Risan.

Statssekretæren har uttalt offentlig at SJ hadde lokomotiv på hånden som de kunne leid før jul. Disse lokomotivene er dessverre ikke lenger på markedet. Norske tog må derfor nå vurdere andre mulige alternativer.

  • Det er lett å glemme at dette er et svært avgrenset marked. Det finnes få diesellok for persontransport i Europa, og disse er i bruk. Lok som benyttes i andre deler av Europa må trolige gjennom en tidkrevende godkjenningsprosess før de eventuelt kan benyttes for bruk under røffe forhold på Nordlandsbanen. Også lokomotiver brukt til godstog må gjennom en omfattende ombygging for å kunne bli tatt i bruk til persontog. Hadde det vært ledig materiell på markedet ville vi fått inn tilbud i første konkurranse i 2019. Dette er noe helt annet enn å leie inn et fly eller en buss, sier Øystein Risan.

Det er dessverre en stor mulighet for at lokomotiv vi eventuelt finner når vi støvsuger markedet nå, er gamle lokomotiv, som de som er i bruk på Nordlandsbanen i dag.


Kontaktperson

Kjell-Arthur Abrahamsen
Kjell-Arthur Abrahamsen
Materiell Direktør