Del:
Prosjekter

ERTMS

Norske tog skal i samarbeid med Alstom installere ombordsystemer for ERTMS på Norske togs flåte. Utstyret vil gjøre togene kompatible med et nytt, databasert signalanlegg – ERTMS - som er felles for alle europeiske land.

Del:

Om prosjektet

Prosjektets hovedformål er å bygge om togene som Norske tog eier slik at togene kan kjøre på det nye databaserte signalsystemet ERTMS, når første linje åpnes i Norge i 2024.

Signalfeil har over lengre tid vært en utfordring for det norske jernbanesystemet. ERTMS skal gi en mer stabil jernbane med høyere punktlighet. I tillegg vil økt automatisering redusere menneskelige feil og på den måten øke sikkerheten.

ERTMS fungerer i praksis slik at ombordsystemet mottar kjøretillatelse fra signalsystemet som styrer jernbanen i Norge. Kjøretillatelsen som går til ERTMS-systemet ombord, informerer togfører om lengde på kjøretillatelsen og tillatt hastighet. Hvis toget kjører for fort eller for langt, bremser ombordsystemet automatisk toget. Med det nye systemet vil togfører få all informasjon på en skjerm i førerrommet, i stedet for å forholde seg til lyssignaler langs jernbanen.

Norske tog har ansvaret for å installere utstyr ombord i togene, og investerer 1,1 MRD NOK i ombordløsninger for ERTMS-systemet. Bane NOR er ansvarlig for å fornye selve signalanlegget.

Status

Av hensyn til de reisende gjøres utbyggingen av ERTMS trinnvis. Først ut er nordre del av Gjøvikbanen, hvor det er planlagt at ERTMS skal tas i bruk i 2024. I 2030-2032 skal systemet tas i bruk på Oslo S, og innen 2034 skal alle jernbanestrekninger ha ERTMS.

Status per november 2024 er at ombyggingen av alle ti togene av type 75 på Gjøvikbanen er fullført, og disse er nå satt i trafikk. På Vestfoldbanen er ombyggingen av type 74/75-togene pågående, og så langt er seks tog ferdig ombygd og satt i drift. På Nordlandsbanen er det også gjennomført oppgraderinger, der to type 93-tog og ett tog av type DI4 som nå er ombygd.

Målet er at ombordsystemet for ERTMS skal være installert i alle norske tog innen 2032.

Fremdrift

  • 2016-2018: Anbudsprosess
  • 2018: Kontraktsignering med Alstom
  • 2018-2026: Forberedelser til - og montering av ERTMS-utstyr ombord i togene
  • 2023-2024: ERTMS ferdig installert i togsettene på Gjøvikbanen
  • 2032: ERTMS ferdig installert i alle togsett.

Kontaktperson

Bjørn Erik Olsson
Bjørn Erik Olsson
Prosjektleder