Nye fjerntog
Flere av dagens fjerntog er over 40 år gamle og nærmer seg slutten av sin levetid. Norske tog har derfor inngått avtale med Stadler om innkjøp av 17 nye fjerntog, med opsjon på anskaffelse av opptil 100 nye tog totalt.
Om prosjektet
Prosjektets hovedmål er å anskaffe nye fjerntog som skal trafikkere Dovrebanen, Bergensbanen, Sørlandsbanen og Nordlandsbanen. De nye togene skal erstatte dagens fjerntog når de når sin tekniske levealder, og det er togene som trafikkerer på Bergensbanen som skal erstattes først. I tillegg skal de nye togene også styrke togtilbudet i tråd med Jernbanedirektoratets estimerte vekst.
Status
Det var fire leverandører som ble kvalifisert til fjerntog-konkurransen. Den sveitsiske togprodusenten Stadler vant etter en totalvurdering av kvalitet og pris. Kontrakten ble signert 8. mars 2023, og har en kostnadsramme på NOK 8 MRD.
De nye fjerntogene – FLIRT Nordic Express – er videreutviklet fra Stadlers mest solgte togmodell FLIRT (Fast Light Innovative Regional Train), og er spesialtilpasset norske forhold. De nye fjerntogene vil bestå av åtte vogner med en total kapasitet på inntil 542 sittende passasjerer og vil ha en topphastighet på 200 km/t.
FLIRT Nordic Express vil ha både liggestoler, fleksible sovekupeer, bistro, familietilbud og god bagasjeplass. I tillegg vil de nye togene ha et bredere sovetilbud med både liggestoler og 2- og 4-sengs sovekupeer. Liggestolene vil kunne benyttes hele døgnet, og sovekupeene vil på dagtid kunne gjøres om til lukkede sittegrupper for både familier og forretningsreisende.
De nye togene vil være universelt tilgjengelig i henhold til gjeldende jernbanestandard (kalt TSI PRM). Det vil være to enkle og effektive rullestolheiser i hvert tog, det blir flatt gulv og ingen innvendige trinn gjennom hele toget, fire rullestolplasser og HC-toalett. Rullestolbrukere vil også kunne benytte seg av bistrotilbud og sovekupeer
Det kjøpes inn tog til både elektrifiserte og ikke-elektrifiserte toglinjer, inkludert bimodale tog.
Fremdrift
2024: FLIRT Nordic Express settes i produksjon
2025: Først tog kommer til Norge for testing
2026 (desember): Første tog settes i trafikk på Bergensbanen.