Del:
Prosjekter

Nye lokal- og regiontog

Norske tog har inngått avtale med togprodusenten Alstom om å kjøpe 36 nye lokaltog og 19 nye regiontog – Coradia Nordic - som skal erstatte gamle og utdaterte tog på Østlandet. Avtalen innebærer mulighet for opsjonsutløsning for levering av totalt 200 nye tog.

Del:

Illustrasjon: Alstom

Om prosjektet

Prosjektets hovedmål er å anskaffe nye lokal- og regiontog som skal erstatte gamle og utdaterte tog på Østlandet. De nye togene skal bidra til å gjøre folks reisehverdag enklere og mer komfortabel. Hvert tog vil også ha bedre kapasitet, og på den måten møte økt etterspørsel bedre.

Det var seks leverandører som ble kvalifisert til konkurransen. Det var togprodusenten Alstom som vant konkurransen etter en totalvurdering av pris og kvalitet. Kontrakten ble signert 10. januar 2022, og har en kostnadsramme på over 20 MRD NOK.

De nye lokal- og regiontogene – Coradia Nordic - er en godt utprøvd togtype, som er spesielt konstruert for tøffe nordiske vinterforhold og tilfredsstiller alle krav knyttet til kapasitet, kundetilfredshet og tekniske løsninger. Toget består av 6 vogner med en totalkapasitet på 778 passasjerer, en økning på rundt 40 prosent sammenlignet med togene som erstattes. De nye lokaltogene vil ha en topphastighet på 160km/t mens regiontogene vil få en topphastighet på 200km/t.

Coradia Nordic vil kun ha 2+2 seter på hver side av midtgangen, som gir god komfort og bred midtgang. Det er lagt opp til store fleksisoner i toget og brede dører for enkel og rask av- og påstigning i rushtiden. Balansert ventilasjon sikrer behagelig temperatur i toget, uansett årstid. Toget vil også ha teknologi som gir god 5G dekning ombord i toget, og med USB lader ved hvert sete gir det gode muligheter for å arbeide eller se på underholdning på reisen.

Utvendig vil lokal- og regiontogene se helt like ut, men på innsiden vil regiontogene ha en litt annerledes utforming som tilpasses en noe lengre reise, f.eks. regulerbare stoler, flere toaletter og mer bagasjeplass.

Togene er universelt tilgjengelig og har trinnfri av- og påstigning ved standard plattformhøyde (760 mm). På stasjoner med andre plattformhøyder kan det benyttes heis eller flyttbar rampe, som alle togene er utstyrt med. Det er i hvert tog minimum to dedikerte rullestolplasser og eget HC toalett, samt at store fleksisoner igjennom hele toget generelt tilrettelegger bedre for reisende med enten rullestol, barnevogn, sykkel eller mye bagasje.

Status

Hittil er det bestilt 55 tog i avtalen med Alstom - 36 lokaltog og 19 regiontog. Den første delen av bestillingen er på 30 lokaltog som skal erstatte type 69, som har passert definert levetid, og ikke lenger tilfredsstiller de reisendes krav til blant annet lufteanlegg, nettdekning og universell utforming.

Togene settes i produksjon i 2023, og skal trafikkere på L1 Spikkestad – Lillestrøm fra tidlig 2026.

Den andre delen av leveransen er på 6 lokaltog og 19 regiontog, og skal trafikkere på regionstrekningene Moss, Rakkestad og Ski på Østlandet. Første tog skal etter planen settes i trafikk i løpet av siste halvdel av 2026.

Se illustrasjonsbilder av hvordan de nye lokaltogene vil se ut her.

Fremdrift

  • 2023: De nye lokaltogene settes i produksjon.
  • Q1 2025: De første togene kommer til Norge for testing, inkludert vintertesting på Finse, for å sikre at toget egner seg i tøffe norske vær- og klimaforhold.
  • Q1 2026: Togene settes i trafikk på lokaltoglinjen mellom Lillestrøm og Spikkestad.
  • 2027: Siste tog som er bestilt settes i trafikk.

Eksempel på oppsett i en togvogn.

Fleksible løsninger

Brede dører for enkel og rask av- og påstigning.

Stoler i nye lokaltog

Brede midtganger med to komfortable stoler på hver side.

Rullestolheis

Alle togene er utstyrt med rullestolheis til bruk på stasjoner uten standard plattformhøyde.

Illustrasjoner: Alstom

Video: Alstom

Kontaktperson

Hans Arne Dingtorp
Hans Arne Dingtorp
Senior prosjektleder